Пам’ятки – рекомендації для вчителів біології, екології, хімії та природознавства

1. Ознайомити учнів із життям і діяльністю М. Амосова, О. Богомольця.
2. Презентувати досягнення видатних українських хіміків.
3. Провести пізнавально - тематичні екскурсії в поле, в ліс, на берег озера чи річки.
4. Створити збірку народних переказів, легенд, оповідей, загадок, пісень, дум, прислів’ів та прикметів про наших супутників – рослин і тварин, які дійшли до нас із сивої давнини – 5,6 класи.
5. Розробити проект "Рослини-символи" - 6 клас.
6. Впроваджувати народознавчі хвилинки на уроках


Пам’ятки – рекомендації вчителям географії

1. Знайомити учнів з зі значущими результатами діяльності видатних вітчизняних дослідників, державних діячів, представників громадських організацій.
2. Розробити і провести (екскурсії, походи, подорожі) з метою вивчення й дослідження рідного краю.
3. Розробити і провести конкурси на кращого знавця Білої Церкви, Київської області, України.
4. Впровадити нагороди для учнів школи із числа переможців олімпіад, конкурсів в системі МАН та ін. у номінаціях: кращий знавець географії України та кращий краєзнавець Білої Церкви, Київської області, України відзнакою ім. П. Чубинського.
5. Провести тиждень географії.
6. Брати активну участь у всеукраїнських історико-етнографічних та еколого-географічних експедиціях, які проводяться в рамках руху учнівської та студентської молоді України за збереження і примноження традицій, звичаїв, обрядів народу, зокрема «Моя земля – земля моїх батьків»;
7. Організувати і провести екскурсійні подорожі, туристичні походи історичними місцями, музеями (Київ, Запоріжжя. Львів, Одеса, Полтава, Батурин, Канів), тощо.
8. Створити стенд «Пам’ятні дати» - «Вітчизняні вчені-географи, економісти та краєзнавці».


Пам’ятка – рекомендації вчителям зарубіжна література

У програмі із зарубіжної літератури збережено її європейський та український вектори. Це чітко прослідковується в її культурологічній, компаративній лініях.
Одним із завдань зарубіжної літератури виховання любові до української мови і літератури як органічної частки світової культури, прагнення до збереження рідної мови національних традицій і цінностей.
Під час читання творів зарубіжних поетів в українських перекладах необхідно звертати увагу учнів на майстерність художніх перекладів, барви української мови, розповідаючи про національні традиції, образи, звичаї українського народу, що знайшли відбиток у творах, наприклад: повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» чи повісті В. Короленка «Сліпий музикант».
Крім того, важливо акцентувати увагу на ролі України в житті і творчості митців зарубіжної літератури: В. Короленка, А. Міцкевича, Шолом-Алейхема, О. Бальзака, Дж. Олдріджа тощо. Вчитель має показати учням особливості втілення української теми в їхніх творах. Інформувати про літературні музеї України та інших країн, здобутки українських письменників та перекладачів творів зарубіжних авторів, багатство української мови й літератури на тлі світової культури. При цьому ефективною буде дослідницька робота учнів, використання методу проектів.
Це сприятиме національній самоідентифікації учнів, усвідомленню ними національних цінностей та необхідності їх збереження в умовах глобалізації світу.

Завдання:
1. Дослідити національні традиції, образи, звичаї українського народу в повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» чи повісті В. Короленка «Сліпий музикант». – 6 клас.
2. Дослідити роль України в житті та творчості В. Короленка, М. Гоголя, А. Міцкевича, Шолом-Алейхема, О. Бальзака, Дж. Олдріджа.
3. Провести екскурсії: заочні, віртуальні в літературні музеї.
4. Проект "Видатні українські перекладачі".


Пам’ятки – рекомендації вчителям іноземноі мови

Початкова школа
1. Знайомити учнів з елементами культури України (традиції України, сімейні традиції, традиції святкування у власній родині).
2. Проводити тематичні уроки на тему: "Свята і традиції України".
3. Створити макет, малюнок української хати.
4. Намалювати карту України і порівняти погоду з мовою країни, яка вивчається.

Основна школа
1. Розробити маршрут і провести віртуальні екскурсії у історичні місця України(фортецю Хотин, подорож у Карпати).
2. Створити визитівку Київа, Білої Церкви, визначних місць України для іноземних туристів ( враховати народні звичаї і традиції характерних для цих міст, регіонів).
3. Вести народний календар (Різдво в Україні, колядки, щедрівки, фото з державною символікою під час святкування Дня Незалежності 24 серпня).
4. Знайомити учнів з відомими сучасними українськими співаками (Руслана, Олег Скрипка, Славко Вакарчук тощо); з особливостями відпочинку у Карпатах і на Півдні України; на тему місто: Київ, вулиця Грушевського, Європейська площа, Володимирська Гірка, легенда про заснування м. Києва, карта столиці України.
5. Широко висвітлювати теми: «Подорож»: діалоги про Україну; «Дозвілля»; «Туризм» .
6. Скласти пам’ятку «7 чудес України».
7. Організувати дискусійний клуб на тему «Що ви можете запропонувати місцевій владі, щоб відродити древні традиції наших предків, символи України»


Пам’ятка – рекомендація вчителю інформатики

1. Знайомити учнів з досягненнями українських вчених при розробці електронної обчислювальної техніки, літакобудування, суднобудування, а також машинобудування.
2. Ретельно підходити до добіру фактичного матеріалу виховної спрямованості (історичні факти, що свідчать про пріоритет вітчизняної науки на певних напрямках; приклади із повсякденного життя, які використовуються при поясненні певних понять.)
3. Формулювати навчальні задачі у сюжетній формі, з використанням матеріалів (ситуацій, сюжетів тощо) виховного спрямування.
4. Використовувати метод проектів із обранням тем, спрямованих на поглиблене вивчення питань, пов’язаних з історією розвитку обчислювальної техніки в Україні, історією, географією, економікою рідного краю, екологією тощо.


Пам’ятки – рекомендації вчителям історії

1. Проводити заходи національно-патріотичної спрямованості:
- до Дня пам’яті Крутів;
- до Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав;
- до Дня Чорнобильської трагедії;
- до Дня пам’яті жертв політичних репресій;
- до Дня скорботи і вшанування пам’яті жертв війни в Україні;
- до Дня партизанської слави;- до Дня пам’яті жертв голодомору;
- до Дня вшанування учасників ліквідації аварії на Чорнобильської АЕС

2. Організація у гімназії виставок фото- та архівних документів, що ілюструють становлення та розвиток української державності.
3. Екскурсії до музеїв, зустрічі з ветеранами Другої світової війни, родичами загиблих захисників Батьківщини, випуск плакатів, буклетів, газет за матеріалами пошукової діяльності.
4. Виховні години та бесіди у формі зустрічей з волонтерами, учасниками АТО, уроки пам’яті – «Моя рідна Україна», «Знати і поважати Герб своєї Вітчизни, її прапор і гімн», «Наша вітчизна Україна», «Державна символіка Батьківщини», «Твої права і обов’язки», «Що таке воля», «Рід, родина, рідня», «Патріотизм – нагальна потреба України», , «Велика ціна визволення України» тощо.
5. Загальношкільні заходи, пов’язані з вивченням історії рідного краю і народу – історичне краєзнавство: відвідання місць історичних подій, вивчення літератури, збирання документів та матеріальних пам’яток, замальовування чи фотографування історично цінних об’єктів.
6. Залучити дітей та учнівську молодь до організації та проведення акції «Лист пораненому» (передача листів, малюнків, оберегів, власних виробів, військовослужбовцям, що перебувають в зоні АТО).


Пам’ятка - рекомендації для вчителів математики

1. Практикувати складання самими учнями (або за допомогою вчителя) і розв’язування задач, в яких мова йде про рідний край.
2. У 7-9 класах в процесі вивчення геометричних перетворень знайомити учнів з різними українськими орнаментами (вишиванками).
3. Знайомити учнів з видатними українськими математиками (М. П. Кравчуком, М. Остроградськийм тощо)
4. Проводити тематичні позакласні заходи: математичні вечори, вікторини, конференції, диспути, дискусії чи змагання тощо, присвячених українським математикам.
5. Розроблення проектів: «Премії НАН України імені видатних українських учених», «Пам’ятники українським математикам», «Збірник українських історичних задач» та ін.


Пам’ятка вчителям початкової школи

1. На уроках необхідно звертати увагу учнів на багатство і милозвучність української мови, захоплювати дітей її красою, пробуджувати любов до рідного слова, прагнення вивчати українську мову, пояснювати значення української мови для становлення незалежної самостійної держави України, роль української мови як державної.
2. Збагачувати мовлення молодших школярів українськими формами звертання та формулами мовленнєвого етикету, пробуджувати інтерес до походження цих формул, показувати їх зв’язок із національними традиціями і звичаями українців.
3. Практикувати опрацювання текстів про походження назв, про красу і неповторність визначних місць України, про історичне минуле нашої країни та її відомих людей (письменників, художників, історичних постатей, спортсменів, акторів, артистів тощо).
4.Використовувати на уроках малі фольклорні форми – загадки, лічилки, мирилки, приказки і прислів’я, народні прикмети, уривки з казок, дитячих пісень, колискових, щедрівок, колядок, веснянок, закличок тощо.
5. Проводити тематичні уроки з української мови: «Свято рідної мови», «Шевченківське слово» та ін.
6. Знайомити дітей з видатними постатями України.
7. Знайомити з традиціями шанобливого ставлення українського народу до природи, любов до рідного краю, Батьківщини.
8. Знайомити з традиційними народними ремеслами в України, вчити виготовляти сюжетні витинанки різних регіонів України, оздоблювати вироби технікою вишивки.
9. Створити умови, щоб відчути красу українського народного музичного мистецтва, осягнути інтонаційні особливості музики українського народу, відчути національну своєрідність, спільне і відмінне в музиці різних народів.
10. Проводити конкурси дитячої зображувальної творчості «Слава українським військовим», «У світі немає кращої країни, ніж Україна» та ін.
11. Впроваджувати виховні проекти: «Рідний край, де ми, живемо, Україною зовемо», «Я і моя родина», «Моя маленька батьківщина».
12. Проводити тематичні виховні години, бесіди за темами: «Славетні українці», « Козацькому роду немає переводу» і ін.
13. Проводити конкурси малюнків, оберегів, організувати написання листів та малюнків воїнам АТО.
14. Практикувати проведення виховних годин у формі: зустрічей з волонтерами, учасниками бойових дій, майстер-класів за участю дітей та батьків з виготовлення сувенірів для бійців Української армії.
15. Допомогти учням в засвоєнні народних традицій, сутності українських обрядів, народних свят, легенд, переказів, звичаїв та ін.
16. Застосовувати на уроках і позаурочний час такі форми діяльності: ситуаційно-рольова гра, сюжетно-рольова гра, гра-драматизація, інсценування, гра-бесіда, гра-мандрівка, екскурсія, ігрова вправа, колективне творче панно, бесіда, тематичний зошит, ранок, свято, усний журнал, групова справа, оформлення альбому, уявна подорож, конкурси, ігри, школа ввічливості, демонстрація, розповідь, моделювання, вікторина, екскурсія, виставка малюнків, операція-рейд, виставка-ярмарок, перекличка повідомлень, добродійна акція, хвилини з мистецтвом, година спостереження, година милування, спортивні змагання, козацькі забави, театральна вистава, ляльковий театр, ведення літопису класного колективу, веселі старти, естафети, догляд за рослинами і тваринами.


Пам’ятка – рекомендація для вчителів трудового навчання

1. Практикувати виготовлення декоративно -ужиткових і ремісничих виробів, які були характерними для побуту українців.
2. Один раз на рік проводити виставки виробів декоративно – ужиткового мистецтва.
3. Прилучати учнів до надбань української культури ( повідомлення учням різноманітних відомостей про народні культурні традиції, що склались в українців).
4. На додаткових позаурочних заняттях і заходах ознайомлювати учнів з елементами етнокультури.
5. Виготовлення виробів технікою аплікації соломкою, вишиванням ,які відображають історію українського народу, його визвольний рух і звитягу сучасних захисників рідного краю тощо.
6. Прилучати учнів до виготовлення виробів , які можуть бути передані нашим воїнам («пічки», «якорі» для пошуку розтяжок, маскувальні сітки, сумки для аптечок, рукавиці, сувеніри з патріотичною символікою тощо.)


Пам’ятки рекомендації вчителям української мови і літератури

1. На уроках мови вивчати сліва-символи, у яких закарбовано культурний досвід минулих поколінь: лелека, калина, кладка, чорнобривці, вишиваний рушникі под.
2. Збагачувати учнівський словник колоритними фразеологічними одиницями, що витворені попередніми поколіннями, позитивно позначатиметься на розвиткові образного мислення, розумінні ментальності свого народу:або пан, або пропав; у степу і хрущ м’ясо; береженого Бог береже, а козакашабля; де два козаки, там три гетьмани і под.
3. Добирати дидактичний матеріал різних тематичних груп: мистецтво, дозвілля, техніка, Інтернет, салон краси, одяг, здоров’я, спорт, наука, кулінарія, офіс, транспорт тощо.
4. Використовувати цікавий дидактичний матеріал із сучасного життя для опанування мовних явищ.
5. Знайомити учнів з міфами , легендами, народними переказами і казками, календарно – обрядовим й історичними піснями українського народу.
6. Під час знайомства з історичними постатями унаочнювати виклад літературно – історичного матеріалу.
7. На уроках і позаурочний час культивувати поняття як “Україна”, “мати”, “хата”, “лелека”, “вишиваний рушник” і т. д
8. Вивчення таких творів, як “Лебеді материнства” В. Симоненка, “Любіть Україну” В. Сосюри, “Дорогою ціною” М. Коцюбинського має бути не декларативним, а глибоко змістовним, із розкриттям символів, із застосуванням особистісно орієнтованих підходів, із проекціями в сучасне життя.
9. На уроках на високому професійному рівні переконливо демонструвати мистецькі переваги кожного художнього твору, які вивчають у 5-9 класах, застосуючи особистісно орієнтований підхід в навчанні, проблемно-пошуковий метод, використання проектної технології тощо.
10. Прилучати школярів до мистецького контексту (живопису, архітектурі, скульптурі, музиці) й міжпредметним зв’язкам (іноземні мови, зарубіжна література, історія України, всесвітня історія).
11. Вивчити художні твори у тісних зв’язках зі світовим мистецтвом і історією.
12. Національно-патріотичне виховання на уроках літератури здійснювати на основі проблемного вивчення художніх текстів, де є активна чи пасивна позиція героїв у ставленні до проблем національного відродження; їхньої системності, де домінантою є настанови до національного відродження.
13. Досліджувати творчість митців, чиї імена були безпідставно забуті, визначаючи їхнє місце в літературі свого часу і в духовній скарбниці сучасності, використовуючи «Історію українського письменства» Сергія Єфремова, «Історію української літератури» Дмитра Чижевського, літературознавчі праці Михайла Грушевського, Григорія Костюка, Михайла Возняка та інших.
14. Використовувати систему роботи з питань патріотичного виховання під час вивчення творів Т. Шевченка, Лесі Українки, В. Барки, У. Самчука, Т. Осьмачки, В. Сосюри, О. Гончара, О. Довженка, П. Загребельного, В. Симоненка, Л. Костенко, В. Стуса та інших письменників
15. Практикувати на уроках української літератури моделювання ситуацій, які сприятимуть розумінню учнями суспільно-політичних явищ, змальованих автором у творі, проводити аналогії із сучасністю; через мистецтво слова пробуджувати національну свідомість.


Пам’ятка – рекомендація вчителю фізики

1. Познайомити учнів з дослідників науки: Іваном Земанчуком, Михайлом Остроградським, Михайлом Авенаріусом.
2. Провести віртуальну екскурсію у Львів , ознайомити з Науковим товариством ім. Т. Шевченка (НТШ)
3. Розповісти учням про першу практичну реалізацію електронної системи телебачення Борисом Грабовським.
4. Презентувати діяльність видатних фізиків, народжених в Україні (професор Зенон-Володимир Храпливий, Іван Фещенко-Чопівський, Микола Пильчиков
5. Інформувати учнів на роль наших українських вчених у розвитку науки, відроджувати забуті імена.


Пам’ятки рекомендації для вчителів фізичної культури

1. Пропаганда здорового способу життя на прикладах спортивних досягнень олімпійців і параолімпійців.
2. Знайомити учнів з історією виникнення та розвитку видів спорту; відомими українськими спортсменами та їх досягненнями на міжнародній арені.
3. На уроках і позаурочний час впроваджувати такі варіативні модулі як «Хортинг», «Професійно-прикладна фізична підготовка».
4. Застосувати на уроках рухливі та народні ігри, розваги, естафети, козацькі забави.
5. Використовувати на уроках фізичної культури українські народні ігри «Високий дуб», «Чаклун», «Хлібчик».

Кiлькiсть переглядiв: 584